Diyarbakır'ın Çınar ilçesinde, Aram ve Cemiloğlu  aile fertleri arasında 07.10.2014 yılında  başlayan kan davası, aile bireylerinin aralarında çıkan, bir kişinin ölümüne ve bir çok kişininde yaralanmasına neden olan kavganın ardından başlayan husumet, Çınar ve Bismil ilçesinin kanaat önderlerinin yoğun gayret ve çabalarıyla Cemiloğlu ve Aram aileleri ile  yapılan görüşme ve mülakatlar  sonucu istenilen barış ortamı sağlanmıştı.

 Fakat 28.03.2017 tarihinde Bismil ilçe merkezine yaklaşık 20 kilometre uzaklıkta ola Kutluk (Qitîn) Mahallesi'nde daha önce kan davalı olup barıştıkları öğrenilen, iki aile fertleri arasında traktörün üzerindeki Murat Aram'a silahlı saldırı düzenlendi. Çıkan silahlı kavgada bir kişi hayatını kaybederken, bir kişide yaralandı. Silahlı kavgada Murat Aram (27) hayatını kaybederken, Edip Cemiloğlu da yaralandı.

PEKİ SORUYORUM. DEĞERMİYDİ? ÖĞRENDİĞİME GÖRE HER İLE AİLE AKRABAYMIŞ;

07.10.2014 yılındaki Çınar'ın Kutluk (Qitin) köyündeki kavgada sonra barış nasıl olmuş,

Çınar ilçesine 15 km mesafede bulunan Kutluk köyüde 07.10.2014'de Cemiloğlu ve Aram aile bireylerinin aralarında çıkan, bir kişinin ölümüne ve bir çok kişininde yaralanmasına neden olan kavganın ardından başlayan husumet, ilçenin kanaat önderlerinin yoğun gayret ve çabalarıyla Cemiloğlu ve Aram aileleri ile  yapılan görüşme ve mülakatlar  sonucu istenilen barış ortamı sağlandı. 04.05.2015 pazartesi günü Bismil ilçesi Boztepe düğün salonunda toplanılarak olayın başlangıcından bu yana, Çınar İlçe Kaymakamı İsmail Şanlı ve beraberinde dönemin Bismil İlçe Kaymakamı Vehbi Bakır, Çınar İlçe Belediye Başkanı Ahmet Cengiz, Eski Belediye Başkanı Vecdi Arzu ve ilçemizin ileri gelen vatandaşları ile kardeşlik barış ve beraberlik  adına iki aile arasındaki barışın sağlanması amacıyla toplanmıştı. Okunan dua ve kuran-ı kerim tilavetinden sonra barış yemeği yenildi. Ardından taraflar birbirleriyle kucaklaşarak kutsal kitabımız Kuran-ı Kerim altından geçerek barışmıştı. Fakat barış 28.03.2017 tarihinde  bozuldu. Çünkü 1 kişinin ölümü ve 1 kişinin yaralanmasıyla barışı kötü niyetli insanlar tarafından bozulmuştu.

BARIŞI BOZAN TARAF CEZASINI GÖRMELİ

Barış yapıldıktan sonra barışı bozan hangi taraf ise cezasını görmeli, ben burda her iki aileyi de tanımıyorum. Olayın iç ayrıntısınıda bilmiyorum. Ama barış yapıldıktan sonra bozulmaz. bu kürt törelerinde vardır. örf ve adetlerimizde vardır. Ya barış yapmasın, barış yapıldıktan sonrada bozamasın. Bozduğun zaman tüm halka ihanet etmiş olursun. Barışı bozan tarafa halk ve barış heyeti üzerinde durmalıdır. Barışı bozan taraf hangi taraf ise ve her kimler ise barışı sağlayan başta Barış heyeti olmak üzere barışa katılan misafirlere ve bu halka hakaret ve ihanet etmiştir. Ya barış yapmayacaksın, barış yapıldıktan sonra barışı bozamasın, barışı bozduğunda hem kendi ailene ve hem tüm yerel halka karşı ihanet etmiş sayılır. Gel barış yap sonra boz. bu olacak bir şey değildir.

SONUÇ TEKRAR BARIŞTADIR.

Bölgemizde yüzlerce kan davalı durumlar vardır. bazı kan davalılar 80 yıl sürmüş ama sonuçta yine barış sağlanmıştır. Tekrar diyorum hiç değermiydi 4 gün dunya için, Birde bunun Ahiret boyutu vardır. mahkemeyi kubrada hesap göreceksiniz. Bu dunya biter ya ama Ahiret bitmez. Mahkemeyi kubrada zere kadar hiç bir şey kaybolmaz.

KAV DAVASININ ZARARLARI NELERDİR.

SORUN CEHALET

Kan davalı aileler ev hapsi yaşanır. Ailenin erkekleri işe gitmez ve bir çoğu sokağa dahi çıkamaz. Sadece çocuklar okula gitmek üzere evlerinden dışarı çıkabilir.

Kan davası nedir? Neden sürer gider?

Literatüre göre, kan davası ‘iki aile veya aşiret, kabile, köy, millet arasındaki öldürme silsilesi’ olarak  tanımlanıyor.  Kan davasında silsileyi başlatan, farklı bir ifadeyle: ilk katil kim olursa olsun, ilk saldırana karşı sürekli bir katil çıkar. Ve bu kan davası yıllarca, on yıllarca silsile halinde sürer.

‘Kan davası, hukuk kuralları içinde cezalandırmayı kabul etmeyip, bunu kendi elleriyle yapan kişilerin davası’ olarak da tanımlanmaktadır.  Namus ve töre cinayetleri; siyasal, mezhepsel, bölgesel çatışmalar da ‘kan davası’ olarak nitelendirilmektedir.

KAN DAVALARI BİTİRECEK TEK HUKUK İSLAM HUKUKUDUR.

Kan davasının bitirecek tek hukuk islam hukukudur. İslamda kısasa karşı kısas vardır. Birini öldüren kişi islam hukuku (devlet eliyle idam edilir) katili öldürür ve kan davası ortadan kalkar.

Köşe Yazısını yazan ve yazıyı gönderen: İsmail Kaya