Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü ve Din Öğretimi Genel Müdürlüğü tarafından 26 Nisan'da kamuoyunun görüşüne sunulan 26 dersin yeni müfredat taslakları, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından değerlendirildikten sonra Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in onayıyla yürürlüğe girdi. Bu kapsamda hazırlanan ders kitapları, 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren okul öncesi, ilkokul 1. sınıf, ortaokul 5. sınıf, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıflarda kademeli olarak uygulanacak.
Yeni kitaplar, "bütüncül eğitim yaklaşımı" çerçevesinde, öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini desteklemeyi amaçlıyor. Müfredatta, öğrencilere bilgi, beceri ve değerlerin örüntülü bir şekilde kazandırılması hedeflenirken, ders içerikleri de teorik bilgilerin günlük hayatla bağlantı kurmasına olanak tanıyacak şekilde düzenlendi.
Yeni müfredatla birlikte, ders kitapları da öğrenci katılımını artıracak, bireysel farklılıkları göz önünde bulunduracak şekilde tasarlandı. Kitaplar, uygulama ağırlıklı ve sadeleştirilmiş içeriklerle öğrencilerin derinlemesine öğrenmesine imkân tanıyacak yaklaşımlar içeriyor. Ayrıca, bilgi okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, finansal okuryazarlık gibi 9 farklı okuryazarlık türü, kitaplarda spiral bir yapı içerisinde ele alınarak öğrencilere kazandırılacak.
Ölçme-değerlendirme uygulamaları ve okul dışı öğrenme ortamlarına da yer verilen kitaplar, aktif öğrenme süreçlerini desteklemek amacıyla tasarlandı. Temel eğitim kademesindeki 1. ve 5. sınıflar için hazırlanan ders kitapları, öğrencilerin kolay kullanımı ve taşıması için dönemlik olarak iki kitap şeklinde düzenlendi.
Kitapların yazım sürecine akademisyenler, öğretmenler ve öğrenciler aktif olarak katıldı. Görsel materyallerden metinlerin anlaşılırlığına kadar pek çok konuda öğrenci görüşleri dikkate alındı ve Türkçenin doğru ve etkili kullanımı ön planda tutuldu.
Ders kitaplarında ayrıca artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ destekli uygulamalar gibi dijital içeriklere de yer verildi. Öğrenciler, karekodlar aracılığıyla animasyonlar, simülasyonlar ve diğer dijital içeriklere erişebilecekler.
Kitaplar, milli kalkınmaya yönelik yerli ve millî teknolojiler ile ülkenin gelişimine katkı sağlayan projelere ve değerlere de vurgu yapıyor. Özgün tasarımların kullanıldığı kitaplarda, öğretmen kılavuz kitabı, öğrenci çalışma kitabı ve ders defterinin entegre kullanılabildiği işlevsel bir yapı tercih edildi.
Okul öncesi çocuklar için hazırlanan etkinlik kitapları "Çekirdek" serisi, 3, 4 ve 5 yaş grupları için özel olarak tasarlandı. Çocuk etkinlik kitapları, çoklu duyusal deneyimlere ve oyun temelli etkinliklere odaklanıyor.
Türkçe ilk okuma-yazma öğretimi, öğrencilerin anlamlı öğrenmelerine odaklanarak "ana" ve "anne" kelimeleriyle başlayacak şekilde kurgulandı. Matematik ders kitapları ise matematiksel muhakeme, problem çözme ve veri okuryazarlığı gibi becerileri geliştirmeyi amaçlıyor.
Fen bilimleri kitaplarında bilimsel keşif sürecine odaklanılırken, Türk dili ve edebiyatı, tarih, coğrafya gibi derslerde disiplinler arası bağlantılar ve üst düzey düşünme becerilerini destekleyen etkinlikler bulunuyor.
Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler kitabı, öğrencilerin üst düzey becerilerini geliştirmek için görseller, haritalar ve infografiklerle desteklenmiş etkinlikler sunuyor. Türkçe ders kitabı ise dijital içerikler ve alan becerileriyle öğrencilerin dil becerilerini bütüncül bir şekilde geliştirmeyi hedefliyor.
Bu yeni kitaplar, öğrencilere eğitim süreçlerinde aktif katılım sağlarken, öğrenme yaşantılarını daha etkili hale getirecek pek çok yenilik içeriyor.