Merkezi Sınavla Öğrenci Alan Okullara Yeni Düzenleme
Yönetmelikte yapılan değişiklikle, merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okulların belirlenme süreci yeniden şekillendirildi. Bu doğrultuda, "Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Değerlendirme Komisyonu", "Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Teklif Komisyonu" ve "Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul Bakanlık Tespit Komisyonu" oluşturulacak. Bu komisyonlar, okulların adaylık süreçlerini değerlendirerek, Bakanlık onayına sunacak.
Öte yandan, merkezi sınavla öğrenci alan okulların ortaokul kısımlarına öğrenci kabulü yazılı veya sözlü sınavla yapılabilecek. Ayrıca, bu okulların her yıl değerlendirmeye tabi tutulacağı ve belirlenen başarı kriterlerini sağlayamayan okulların kapsam dışına çıkarılabileceği açıklandı.
Bu kapsamda, merkezi sınavla öğrenci alan okullara atanan öğretmenler ve yöneticiler, Milli Eğitim Akademisi bünyesinde Bakanlık tarafından belirlenen eğitimlere katılacak.
Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarına Yeni Model
Mesleki ve teknik eğitim kurumlarıyla ilgili de çeşitli düzenlemeler getirildi. Bu okullar bölge okulu, ihtisas okulu, sektör içi ve sektöre entegre okul olmak üzere dört farklı kategoriye ayrılacak.
Yeni düzenleme kapsamında, sektöre entegre okullara 9. ve 10. sınıfı farklı kurumlarda tamamlayan öğrenciler, 11. sınıfta nakil yoluyla geçiş yapabilecek.
Ayrıca, mesleki ve teknik eğitimde görev yapan öğretmenlerin ve yöneticilerin mesleki yeterliliklerini artırmak amacıyla Milli Eğitim Akademisi'nde eğitim almaları zorunlu hale getirildi.
Bununla birlikte, okullarda yıllık izleme ve değerlendirme çalışmaları yapılarak başarı durumları analiz edilecek.
Devamsızlık Kurallarında Önemli Değişiklikler
Yeni yönetmelikle birlikte devamsızlıkla ilgili daha sıkı kurallar getirildi.
-
Devamsızlık süresini aşan öğrenciler derslere devam edemeyecek, sınavlara giremeyecek ve başarı belgeleri (teşekkür, takdir, onur, üstün başarı) alamayacak.
-
Eğitim hakkı bulunan öğrenciler, bir sonraki eğitim-öğretim yılında okula devam edebilecek.
-
Öğrenim hakkı bulunmayan öğrenciler ise açık öğretim lisesine, mesleki açık öğretim lisesine veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilecek.
-
Mesleki eğitim merkezlerinde teorik dersler için devamsızlık süresi, toplam ders saatinin altıda birini geçemeyecek.
-
Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan öğrencilerin işletmelerle yaptıkları sözleşmeler iptal edilecek ve sigorta çıkışları yapılacak.
Sorumluluk Sınavlarında Yeni Uygulama
Türk dili ve edebiyatı ile yabancı dil derslerinde sorumluluk sınavları artık yazılı ve uygulamalı olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilecek.
Bu kapsamda:
-
Yazılı sınavlar için ayrı, uygulamalı sınavlar için ayrı komisyonlar kurulacak.
-
Ancak her iki komisyonun da aynı üyelerden oluşması esas alınacak.
Ayrıca, ders başarısızlığı nedeniyle mezun olamayan 12. sınıf öğrencileri, sınıf tekrar etme hakkı bulunanlar için başarısız ders sayısına bakılmaksızın sınıf tekrarı yapabilecek.
Öğretmenlerin Görevlerinde Yeni Düzenlemeler
Öğretmenlerin görev ve yetkilerine ilişkin çeşitli değişiklikler yönetmeliğe eklendi.
-
Engelli öğretmenler ve engelli yakını olan öğretmenlerin ders programları, engel durumları dikkate alınarak düzenlenecek.
-
Beden eğitimi dersine katılamayacak öğrenciler için sağlık raporu alma zorunluluğu getirildi.
-
Öğrenci gelişim dosyası uygulaması hayata geçirildi. Öğrencilerin akademik performansı ve sosyal sorumluluk projeleri dijital ortamda kayıt altına alınacak.
-
Ulusal ve uluslararası projelere katılan öğrencilerin bilgileri de bu gelişim dosyasında yer alacak.
Nakil ve Yerleştirme Sürecine Yeni Kriterler
Yeni yönetmelikle birlikte, yetenek sınavıyla öğrenci alan güzel sanatlar ve spor liselerine kayıt hakkı kazanan ancak sınıf açılmaması nedeniyle kayıt yaptıramayan öğrencilerin başka okullara yönlendirilebilmesi sağlandı.
Ayrıca, öğrenci veya velisinin can güvenliği riski, doğal afet, velinin kamu görevi nedeniyle atanması gibi zorunlu durumlarda, kontenjan şartı aranmaksızın nakil yapılabilecek. Nakil sürecinde, öğrencinin merkezi sınav puanı ve yerel yerleştirme kriterleri dikkate alınacak.
Döner sermayeye sahip okullarda verilen kalfalık ve ustalık belgeleri artık dijital ortamda düzenlenecek ve e-Devlet sistemine aktarılacak. Fiziksel belge basımı yapılmayacak, ancak isteyenler e-Devlet üzerinden çıktı alabilecek.
Eğitimde İşbirliği ve Protokoller Genişletilecek
Yönetmelikle birlikte, eğitim-öğretim süreçlerinin geliştirilmesi amacıyla yükseköğretim kurumları, il milli eğitim müdürlükleri, belediyeler, işletmeler, sivil toplum kuruluşları ve kamu-özel sektör işbirlikleri teşvik edilecek.
Bu işbirlikleri kapsamında, eğitim materyallerinin geliştirilmesi, öğretmenlerin mesleki gelişim eğitimleri, üretimin artırılması, projelerin desteklenmesi ve okul ortamlarının iyileştirilmesi gibi alanlarda çalışmalar yürütülecek.
Bakanlık, il ve ilçe milli eğitim müdürlükleri ile okul yönetimlerinin koordinasyonunda resmi protokoller düzenlenecek ve eğitim kurumlarının çeşitli imkanlardan yararlanması sağlanacak.
Öte yandan, kültürler arası öğrenci değişim programları kapsamında Bakanlığın belirlediği birimler dışında, farklı isimler altında işbirliği protokolü düzenlenmesine izin verilmeyecek.