İngiliz Jeoloji Araştırma Merkezi’nden jeofizikçi ve jeomanyetizma uzmanı Dr. William Brown, manyetik kutbun yeni konumunu tespit eden araştırmacılar arasında yer alıyor. Dr. Brown, “Büyük havayolu şirketleri, filolarındaki tüm uçakların navigasyon yazılımlarını güncellemek zorunda kalacak. Ayrıca, NATO’ya bağlı orduların da karmaşık navigasyon sistemlerinde yazılım güncellemeleri yapması gerekecek” dedi.

ABD Ulusal Okyanus ve Atmosfer İdaresi (NOAA) araştırmacılarından Dr. Arnaud Chulliat ise, son güncellemelerle birlikte manyetik kuzeyin 2025’e kadar nerede olacağına dair yapılan öngörülerin doğrulandığını aktardı.

Hızlı Hareketin Nedenleri Belirsiz

Bilim insanları, son yıllarda manyetik kuzeyin hareket hızında ciddi değişimler yaşandığını ifade etti. Ancak bu fenomenin altında yatan nedenler henüz tam olarak açıklanabilmiş değil.

Modern teknoloji, Dünya Manyetik Modeli (WMM) adı verilen bir sistemi kullanarak manyetik kuzeyi tespit ediyor. İngiliz Jeoloji Araştırma Merkezi ve NOAA’nın geliştirdiği bu model, manyetik kuzeyin mevcut konumunu kaydediyor ve geçmiş verilere dayanarak gelecekteki hareketlerini tahmin ediyor.

1831 yılında İngiliz kaşif Sir James Clark Ross tarafından Kanada’nın kuzeyinde keşfedilen manyetik kuzey, o dönem gerçek Kuzey Kutbu’nun 1610 kilometre güneyindeydi. Bugün ise sürekli doğuya doğru ilerleyerek Sibirya’ya yaklaşıyor.

Bilim insanları, Dünya’nın geçmişte defalarca manyetik kutup değişimlerine tanıklık ettiğini, ancak modern teknolojinin bu ölçekte bir değişime henüz şahit olmadığını belirtiyor. Bu değişimin küresel navigasyon sistemleri ve modern yaşam üzerindeki etkilerinin büyük olabileceği vurgulanıyor.

Kaynak: AA