Bu hatlar üzerinden yapılan taşımaların, tüm demiryolu taşımacılığının yaklaşık yüzde 45’ini oluşturduğunu belirten Bakan Uraloğlu, 2024’ün ilk 8 ayında demiryolu ile toplam 17 milyon 449 bin 75 ton yük taşındığını ifade etti. Ayrıca toplam iltisak hat uzunluğunu 654 kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini söyleyen Uraloğlu, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde demiryolu taşımacılığının yüzde 5 olan payını 2053 yılına kadar yüzde 22’ye çıkarmayı planladıklarını vurguladı.
Uraloğlu, üretim merkezlerinin hammadde, yarı mamul ve nihai ürünlerini taşımak amacıyla fabrikalara doğrudan bağlantı sağlayan iltisak hatlarının, sanayici, üretici ve ihracatçıların rekabet gücünü artırdığını belirtti. Türkiye’nin demiryolu ağı üzerinde yer alan 439 kilometre uzunluğundaki 286 iltisak hattıyla yapılan taşımaların, tüm demiryolu taşımacılığının yaklaşık yüzde 45’ini oluşturduğunu yineledi. Uraloğlu, “2024’ün ilk 8 ayında demiryolları ile toplam 17 milyon 449 bin 75 ton yük taşındı. Bu sürede 7 milyon 842 bin 981 ton yük ise iltisak hatları üzerinden taşındı. Bu rakamın yıl sonunda 11,5 milyon tonu geçmesini bekliyoruz,” dedi. Ayrıca 2053 yılına kadar kara yollarındaki yüzde 72'lik yük taşımacılığı payını yüzde 57'ye indirmeyi, demiryolu taşımacılığının yüzde 5 olan payını ise yüzde 22'ye yükseltmeyi planladıklarını ekledi.
Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM), TCDD ve TCDD Taşımacılık ile iltisak hatlarının sayısını artırmak için ortak çalışmalar yürüttüğünü ifade etti. Gelemen-Tekkeköy ve Yenikent-Kazan Soda iltisak hatlarının yapımının devam ettiğini belirten Uraloğlu, yük taşımacılığında demiryolunun payının artırılmasının kritik önemde olduğunu vurguladı. Uraloğlu, “Mevcut 439 kilometrelik iltisak hattına, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde 74,5 kilometresi TCDD, 141 kilometresi AYGM tarafından olmak üzere 215 kilometre daha ekleyerek, toplamda 654 kilometreye ulaşmayı ve lojistik merkezlerle sanayi, OSB ve limanlara bağlantılar sağlamayı hedefliyoruz,” diye konuştu.
Bakan Uraloğlu, Türkiye'de demiryolu taşımacılığının çevre dostu, düşük maliyetli ve güvenilir bir seçenek olduğunu vurgulayarak, demiryollarının sanayileşme sürecinde kritik bir rol oynadığını ifade etti. İltisak hatlarının ise ulusal demiryolu ağına ürünlerin taşınmasında önemli bir işlevi olduğunu belirtti.