Ticaret Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre, eylül ayında yapılan toplantıda, tüketicileri yanlış yönlendiren birçok reklam ve ticari uygulama ele alındı. Özellikle "karanlık ticari tasarımlar" olarak bilinen, tüketicileri yanıltan çevrimiçi uygulamalar üzerine yoğunlaşıldı.
Toplantıda incelenen 144 dosyanın 118’inin mevzuata aykırı olduğunun tespit edildiği ve bu uygulamalara toplam 22 milyon 414 bin 861 lira ceza verildiği bildirildi.
"Karanlık ticari tasarımlar" genellikle çevrimiçi platformlarda karşılaşılan, tüketicilerin yanıltılmasına veya manipüle edilmesine neden olan yöntemler olarak tanımlanıyor. Bu yöntemler, kullanıcıları istedikleri ürün ya da hizmeti seçmelerini zorlaştıran arayüz tasarımlarını ve manipülatif ifadeleri içeriyor.
Bakanlık ayrıca, 27 farklı ülkenin tüketici koruma otoritelerinin katılımıyla gerçekleşen Uluslararası Tüketiciyi Koruma ve Uygulama Ağı (ICPEN) toplantısında, abonelik hizmetlerindeki manipülatif tasarımlar üzerine inceleme başlatıldığını belirtti. Özellikle, tüketicilerin abonelik paketlerine zorlanması, belirli paketlerin popüler gösterilmesi ve "ücretsiz deneme" adı altında ödeme bilgisi istenmesi gibi uygulamalar mercek altına alındı.
Reklam Kurulu, dijital platformlarda tüketicilere yönelik haksız ticari tasarımlarla ilgili incelemelerini sürdürürken, yılın ilk dokuz ayında bin 340 dosyanın incelendiği, bunlardan bin 173'ünde hem durdurma hem de idari para cezası kararı alındığı açıklandı.