Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci’nin imzasıyla hazırlanan ve "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli planlama, öğrenme ortamları ve ölçme-değerlendirme esasları" başlıklı resmî yazı, 81 ildeki yetkililere gönderildi.

Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel ilkelerinin, öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimini desteklemek amacıyla 2024-2025 eğitim öğretim yılı için hazırlanan genelgede duyurulduğu ifade edildi.

Genelgede, bakanlığa bağlı tüm okullarda bu model kapsamında yapılacak planlamalar, öğrenme süreçleri ve ölçme-değerlendirme uygulamalarının, eğitim süreçlerinin verimli yürütülmesi için uyulması gereken hususlara yer verildi.

Tüm çalışmalar, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni'nde belirtilen öğrenci profili özellikleri dikkate alınarak planlanacak ve uygulanacak.

Öğretmenler, ders kitaplarının öğretim kılavuzları ve örtük yönergeler içerecek şekilde düzenlendiği konusunda bilgilendirilecek, kitapların etkili kullanımı sağlanacak. Ayrıca, modelle ilgili gelişmelerin takip edilebileceği "tymm.meb.gov.tr" adresi düzenli olarak izlenecek.

Yıllık ve aylık planlar oluşturulacak

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne uygun yıllık ve aylık planlar hazırlanacak, bu süreç zümre öğretmenlerinin iş birliğiyle yürütülecek. Planlar, modelin temel yaklaşımı ve öğrenci profiline uygun şekilde düzenlenecek. Ayrıca, ders ve günlük eğitim planları da öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal ve fiziksel gelişimlerini destekleyecek şekilde hazırlanacak. Bu süreçte ders planları, öğrenme alanları, ölçme-değerlendirme ve öğrenme yaşantılarını içerecek.

Öğrenci katılımı öncelikli olacak

Öğrenme ortamları, öğrenci profiline uygun şekilde düzenlenerek, bireysel farklılıklar ve ihtiyaçlar göz önünde bulundurulacak. Bu ortamlar, okulun imkânları dâhilinde teknolojik araçlarla desteklenecek, öğrencilerin motivasyonunu artıracak nitelikte hazırlanacak. Okul dışı öğrenme mekânları da öğrenme sürecine dâhil edilecek.

Dijital teknolojilerin etkili kullanımı sağlanacak

Eğitim süreçleri, öğrencilerin gelişim alanlarına göre düzenlenecek ve okul içi-dışı etkinlikler öğrenci profiliyle ilişkilendirilecek. Öğrencilerin mevcut bilgi ve beceri düzeyleri değerlendirilecek ve bu süreçte aileler, öğretmenler ve idare iş birliği yapacak.

Zenginleştirme ve destekleme etkinlikleri planlanacak

Her öğrencinin ihtiyaçları doğrultusunda öğretim programlarında yer alan zenginleştirme ve destekleme faaliyetleri çeşitlendirilerek uygulanacak. Bu süreçte öğretmenler, sosyal ve duygusal öğrenme becerilerini de göz önünde bulundurarak öğrenme süreçlerini bütüncül yaklaşımlarla yürütecek.

Okul dışı öğrenme ortamları düzenlenecek

Öğrencilerin kendi bölgelerindeki kültürel, sanatsal ve bilimsel kapasiteyi keşfetmeleri amacıyla müzeler, kütüphaneler ve teknoparklar gibi okul dışı öğrenme alanları kullanılacak.

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri çeşitlendirilecek

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ölçme ve değerlendirme ilkeleri doğrultusunda, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun ölçme araçları kullanılacak ve süreç sonunda geri bildirimler verilecek. Öğrenciler, kendi performanslarını değerlendirmeye teşvik edilecek ve öğrenci gelişimleri öğretmen rehberliğinde izlenecek.

Kaynak: İLKHA