Türkiye, enerjide bağımsızlık hedefine doğru ilerlerken, petrol arama ve üretim çalışmalarında da önemli başarılar elde ediyor. Şırnak’ta bir dönem terörle anılan Gabar Dağı, artık petrol üretimiyle gündemde. TPAO tarafından başlatılan çalışmalar sonucu Gabar Dağı bölgesinde bulunan petrol rezervinden günde yaklaşık 5 bin varil petrol çıkarılıyordu.f2rs8luwmaa5u0k

Yeni kuyularla rekor kırıldı

TPAO, Şehit Esma Çevik ve Şehit Aybüke Yalçın sahalarında açılan yeni kuyularla birlikte Şırnak Gabar Bölgesi’nde günlük 16 bin 188 varil petrol üretimine ulaşıldığını açıkladı. Bu sayede yurt içi günlük petrol üretiminde 75 bin 52 varil petrol eşdeğeri ile Türkiye tarihinin en yüksek yurt içi günlük üretim rekorunun kırıldığı belirtildi.

TPAO, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda,

“Bu sayede 75 bin 52 varil petrol eşdeğeri ile Türkiye tarihinin en yüksek yurt içi günlük üretim rekorunu kırdık. ‘Enerjide Bağımsız Türkiye’ hedefimize doğru adım adım gururla ilerliyoruz”

dedi.

650x344-ulke-tarihinde-ilk-tpao-petrol-uretiminde-gunluk-rekor-kirdi-1691154773662

Petrolün kalitesi yüksek

Gabar Dağı bölgesinde bulunan petrolün kalitesinin de yüksek olduğu ifade edildi. Petrolün gravitesinin 38-40 API arasında değiştiği ve rafinerilerde işlenmesinin kolay olduğu kaydedildi. Petrol, tankerlerle işlenmek üzere Batman’a gönderiliyor.

Petrol üretiminde rekor kırdık, akaryakıt fiyatları neden düşmüyor?

Türkiye, Şırnak’ta açılan yeni kuyularla birlikte petrol üretiminde tarihi bir rekor kırdı. Ancak bu rekor, vatandaşların akaryakıt fiyatlarından beklediği indirimi getirmedi. Peki, petrol üretiminde rekor kırarken akaryakıt fiyatları neden düşmüyor?

Akaryakıt fiyatlarını belirleyen en önemli faktörlerden biri, ham petrol fiyatlarıdır. Ham petrol fiyatları, uluslararası piyasalarda arz ve talebe göre değişir. Son dönemde, küresel ekonomideki toparlanma, OPEC’in üretimi kısıtlaması ve jeopolitik riskler gibi nedenlerle ham petrol fiyatları yükseldi. Bu da akaryakıt fiyatlarını artırdı.

brent-petrolde-fiyatlar-duserken-akaryakit-fiyatlari-neden-dusmuyor-95ab0ca3

Akaryakıt fiyatlarını belirleyen diğer bir faktör ise döviz kurlarıdır. Türkiye, petrolü dolar cinsinden ithal eden bir ülke. Dolayısıyla doların değeri arttıkça, akaryakıt maliyeti de artar. Son dönemde, Türk Lirası’nın dolar karşısında değer kaybetmesi, akaryakıt fiyatlarını yükseltti.

Akaryakıt fiyatlarını belirleyen son bir faktör ise vergilerdir. Türkiye’de akaryakıt fiyatının yaklaşık yüzde 70’i vergilerden oluşur. Bu vergiler arasında Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve Katma Değer Vergisi (KDV) bulunur. ÖTV, akaryakıt ürünlerinin litre başına sabit bir tutar olarak alınır. KDV ise akaryakıt ürünlerinin satış bedeli üzerinden yüzde 18 oranında alınır. Bu vergiler, akaryakıt fiyatlarını yüksek tutar.

Türkiye’nin petrol üretiminde rekor kırması, elbette önemli bir başarıdır. Ancak bu başarı tek başına akaryakıt fiyatlarını düşürmeye yetmez. Akaryakıt fiyatlarını düşürmek için ham petrol fiyatlarının düşmesi, döviz kurlarının istikrar kazanması ve vergi oranlarının makul seviyelere çekilmesi gerekiyor.

Muhabir: Erol Baran