Bakanlık tarafından yapılan yazılı açıklamada, tüketicilerle satıcı veya hizmet sağlayıcıları arasındaki anlaşmazlıkların çözümünde kullanılan tüketici hakem heyetlerinin, yargı dışı çözüm mercileri olarak 1995 yılından bu yana faaliyet gösterdiği vurgulandı.
Açıklamada ayrıca, "1995 yılından bu yana geçen 28 yılda, yaklaşık 17 milyon uyuşmazlık, tüketici hakem heyetleri tarafından mahkemeye taşınmadan çözüme kavuşturuldu.
2023 yılında tüketici hakem heyetlerine toplam 727 bin 630 başvuru yapıldı ve bunlardan 707 bin 814'ü için karar alındı. Tüketici hakem heyetleri tarafından 2023 yılında verilen kararların toplam parasal değeri yaklaşık 3,9 milyar lira olarak kaydedildi." denildi.
Bakanlık, elektronik eşya ve ayakkabı şirketlerine yönelik şikayetlerin arttığını belirterek şu ifadeleri kullandı:
"Tüketici hakem heyetlerine e-Devlet üzerinden başvuru yapma imkanı bulunmakta olup, Tüketici Bilgi Sistemi aracılığıyla tüketiciler, elektronik ortamda başvurularını kolayca tüketici hakem heyetlerine iletebilmektedir. 2023 yılında yapılan başvuruların yaklaşık yüzde 66'sı (477 bin 327 başvuru) e-Devlet üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirildi; bu da elektronik başvuru yönteminin tüketiciler tarafından daha çok tercih edildiğini göstermektedir.
En çok şikayet edilen ürün ayakkabılar oldu
2023 yılında yapılan başvuruların ürün ve hizmet bazında dağılımında, en çok şikayet edilen ürün kategorisinin ayakkabılar olduğu gözlendi. Toplam başvuruların yaklaşık yüzde 12,5'i (90 bin 918 başvuru) ayakkabılarla ilgiliydi.
Bu şikayet konusunu sırasıyla yüzde 5,29 ile cep telefonları (38 bin 521) ve yüzde 5,26 ile kredi kartı üyelik ücretleri (38 bin 252) takip etti.
Diğer şikayet konuları arasında yüzde 4,55 ile kıyafetler (33 bin 93), yüzde 4,35 ile internet abonelikleri (31 bin 629), yüzde 3,98 ile mobilyalar (28 bin 952) ve yüzde 2,61 ile GSM abonelikleri (18 bin 991) bulunmaktadır.
Sektörel bazda en fazla başvuru perakende ticaret sektörüne (%58,59 oranında, 426 bin 347 başvuru) yapıldı. Bu sektörü sırasıyla yüzde 10,69 ile abonelik hizmetleri sektörü (77 bin 780) ve yüzde 10,31 ile finansal hizmetler sektörü (75 bin 22) izledi."