Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan eğitim uzmanı Prof. Dr. Sırrı Akbaba, Milli Eğitim Sistemindeki sınavların fazlalığına dikkat çekerek, “Yeni bir sınav getirilmesine gerçekten ihtiyaç var mı?” sorusunu gündeme taşıdı.

Prof. Dr. Akbaba, eğitim kurumlarının gelişiminin köklü bir yapıya bağlı olduğuna vurgu yaparak, “Eğitimde sıklıkla yapılan köklü değişiklikler, sistemin olgunlaşmasını engelliyor. Eğitim kurumlarımızın, tam verim sağlamaya başladığı noktada yeniden yapılandırılması, sürdürülebilir bir gelişimin önünde engel teşkil ediyor” ifadelerini kullandı.

AGS'ye İhtiyaç Var mı?
Öğretmen Akademisi’nin işlevine ilişkin de görüşlerini paylaşan Akbaba, “Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirmek için var. Ancak Öğretmen Akademisi’nin bu noktadaki rolü, sınav yapmaktan mı ibaret olacak? Türkiye’de sınavları başarıyla gerçekleştiren ÖSYM varken yeni bir sınav sistemi oluşturulması, sınav sayısını artırmak dışında bir fayda sağlayacak mı?” diye konuştu.

Gelişim İçin Mevcut Yapılar Güçlendirilmeli
ÖSYM’nin mevcut yapısı içerisinde sınav sistemlerinin daha da geliştirilebileceğini belirten Akbaba, “Bilgi ölçen sorulara yetenek ölçen sorular eklenebilir. Bu sayede, bilgiye erişim imkânı olmayan ancak yetenekli bireylerin potansiyeli de değerlendirilmiş olur. Değişiklikler, tamamen yeni kurumlar oluşturmak yerine, mevcut kurumların kendi içinde yapılmalıdır” dedi.

Pedagojik Formasyon Eksikliği Tartışması
AGS ile ilgili detaylı düzenlemelerin henüz netleşmediğini ifade eden Akbaba, “Sınav içeriklerinde pedagojik formasyona dair bir kriter olmaması büyük bir eksiklik. Öğretmenlik için temel olan pedagojik formasyon, diğer alanlardan yüksek puan alsa bile bir adayın öğretmen olamayacağını gösterir. Eğitim Bilimleri ve Pedagojik Formasyon Sınavlarının eksikliği dikkat çekiyor” ifadelerini kullandı.

Eşitlik Sorunu Tartışılıyor
AGS sınavında tarih, coğrafya ve branş bilgisini içeren soruların yer alacak olmasını değerlendiren Akbaba, “Bu durum, bazı branşlar için avantaj sağlarken diğer branşlardaki adayları dezavantajlı duruma düşürebilir. Öğretmenlik mesleğinin profesyonelliği göz önünde bulundurularak eşitlikçi bir sınav sistemi oluşturulmalıdır” dedi.

Belirsizliklere Yer Yok
Akbaba, öğretmenlik mesleğinin profesyonel bir alan olduğunu ve sistemde belirsizliklere yer verilmemesi gerektiğini vurguladı. Yabancı dil sınavlarının tanımlanmasındaki eksikliklere de işaret ederek, “Yabancı dil öğretmenlerine yönelik sınavların isimlendirilmesi ve kapsamı daha net bir şekilde belirlenmelidir” dedi.

Yeni sistemin detayları ve uygulamaya geçiş sürecinin, eğitim camiası tarafından yakından takip edileceği belirtiliyor.

Kaynak: İLKHA