Şimşek, yaptığı açıklamada, amaçlarının vergide adalet ve etkinliği artırmak olduğunu belirterek, "Çok kazananlardan daha fazla vergi alacağız. Kayıt dışılığı azaltarak bütçe finansmanını iyileştireceğiz." dedi.

Akaryakıt piyasasında rekabetin eşitliğini sağlamak ve kayıt dışı ekonomiyle etkin mücadele etmek amacıyla birçok düzenleme ve çalışmayı hayata geçirdiklerini hatırlatan Şimşek, akaryakıt istasyonlarında yapılan satış işlemlerinde vergi güvenliğini sağlamak ve denetim etkinliğini artırmak amacıyla istasyonlarda akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihazlara plaka bilgilerinin otomatik tanımlanmasını sağlayacak bir takip sistemi kurma kararı aldıklarını belirtti.

Şimşek, Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'nin Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından devreye alınacağını söyleyerek, "Darphane tarafından geliştirilen sistemle, akaryakıt istasyonlarında yapılan akaryakıt satışlarında araçların plaka bilgisi yeni nesil akaryakıt pompa ödeme kaydedici cihazlara otomatik olarak güvenli şekilde gönderilecek. Uygulama 1 Ocak 2025’te başlayacak ve araç plakalarının ödeme kaydedici cihazlara manuel girişi mümkün olmayacak. Sisteme dahil olmayan belgeler, vergi kanunları açısından geçersiz sayılacak." dedi.

"Bireysel Araçlar İlk Etapta Gönüllü Olarak Sisteme Dahil Olabilecek"

Türkiye'de 2,5 milyon vergi mükellefinin 8 milyon aracı bulunduğunu ve bu araçların 2,5 milyonunun özel şirketlere ait taşıt tanıma sistemlerini kullandığını kaydeden Şimşek, şu bilgileri paylaştı:

"Özel Taşıt Tanıma Sistemleri üzerinden yıllık yaklaşık 223 milyar lira değerinde akaryakıt alımı yapılıyor. Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'nin tüm ticari araçlarda kullanılmasıyla, taşıt tanıma sistemi kullanmayan ve akaryakıt istasyonlarında plakaları elle girilen 5,5 milyon ticari aracın yıllık yaklaşık 490 milyar lira değerinde akaryakıt alımı yapması bekleniyor. 8 milyon aracın tamamının sisteme dahil olmasıyla 713 milyar liralık akaryakıt tüketimi dijital olarak takip edilecek. Akaryakıt sektöründe 2022 yılında 75 milyar lira değerinde usulsüz fiş ve faturalar nedeniyle yıllık en az 15 milyar lira vergi kaybı yaşandı. Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi ile elle plaka girişi engellenerek usulsüz akaryakıt fişi düzenlenmesinin önüne geçilecek ve akaryakıt istasyonlarındaki vergi kaybı azaltılacak."

Şimşek, sistemin, akaryakıt istasyonlarına ve taşıtlara monte edilecek cihazlar ve yazılımıyla entegre bir altyapı olarak tasarlandığını ifade etti. Taşıtların yakıt depo girişine "taşıt tanıma birimi" adı verilen, akaryakıt pompalarındaki tabancalara ise "taşıt tanıma okuyucusu" adı verilen cihazların yerleştirileceğini belirten Şimşek, bu iki cihaz aracılığıyla elde edilen taşıt kimlik bilgisinin kasaya güvenli şekilde iletileceğini söyledi.

Sistem kapsamındaki paydaşların bilgi, veri, iş ve işlemlerini girebilecekleri bir portal ile bir çağrı merkezi hizmete alacaklarını aktaran Şimşek, uygulama kapsamında üretilen her türlü verinin elektronik ortamda aktarıldığı ve depolama, analiz ile izleme işlemlerinin gerçekleştirilebildiği veri merkezleri kurulacağını söyledi. Şimşek, taşıtların akaryakıt alım sürecinin otomatik yöntemlerle yapılması için cihazlar ve taşıt bilgilerinin birbiriyle ilişkilendirildiğini ve ayrıca pompa, kasa, akaryakıt istasyonu ve akaryakıt dağıtım şirketi bilgilerinin de bağlantılı olduğunu vurguladı.

Akaryakıt alımının tüm sürecindeki cihaz ve modüllerin güvenli iletişim kurduğunu belirten Şimşek, "Tüm bilgiler yapılan yakıt ikmal işlemlerini doğrulamak üzere güvenli olarak saklanacak." dedi.

"Gerekli Cihazlar Yıl Sonuna Kadar Takılacak"

Bakan Şimşek, uygulama kapsamına girecek kesimlere yönelik uyarılarda bulunarak, şunları ekledi:

"Akaryakıt istasyonu işleten mükelleflerin, yıl sonuna kadar en az bir pompa ünitesinin tabancasına söz konusu cihazı taktırması zorunlu. Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi ile kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dahil olan ve işte kullanılan yaklaşık 8 milyon araca 31 Aralık'a kadar taşıt tanıma birimi takılması zorunlu. Akaryakıt istasyonlarının, bu sistemin kurulması ve işletilmesi sürecinde gereken her türlü desteği vermesi önemli. Sistem kapsamında yapılmış bağlantıların korunması ve sistemin sürekli çevrimiçi bağlantılı olmasının sorumluluğu akaryakıt istasyonu işleten mükellefe ait olacak."

Kaynak: Dünya