Öğrenciler en çok araştırma ve ödev için dijital cihaz kullanıyor

2025 yılı Şubat ayında, 17 büyükşehirdeki bilgisayar laboratuvarı bulunan okullarda öğrenim gören 3 bin 230 öğrenciyle yapılan araştırmaya göre, ilkokul öğrencileri dijital cihazları en sık araştırma (%15,2), ödev yapma (%13,9) ve oyun oynama (%12,1) amaçlarıyla kullanıyor.

Öğrenciler ekranı kapattıktan sonra tekrar kullanma isteği duyuyor

Araştırma sonuçlarına göre, 4. sınıf öğrencilerinin %60’ı dijital cihazlarını kapattıktan hemen sonra tekrar kullanma arzusu hissettiklerini belirtti. Ayrıca, öğrencilerin %40,8’i cihazlarını bıraktıktan sonraki bir saat içinde tekrar ekran başına döndüklerini ifade etti.

Dijital cihazlar olmadan bir gün geçirmek zor geliyor

Öğrencilerin %64,3’ü, dijital cihazlar olmadan bir gün geçirmekte zorlandığını dile getirdi. Bu durum, dijital bağımlılığın küçük yaş gruplarında bile etkili olduğunu gösteriyor.

Sosyal medya kullanım oranları dikkat çekiyor

Araştırma, öğrencilerin büyük çoğunluğunun sosyal medyada düzenli vakit geçirdiğini ortaya koydu. Katılımcıların %36,1’i sosyal medya kullanmadığını söylerken, %27,9’u günde bir saatten az, %25,5’i bir-iki saat, %7,8’i ise üç-dört saat sosyal medya platformlarında vakit geçirdiğini belirtti. Günlük beş saat ve üzeri kullanım oranı %2,7 olarak kaydedildi.

Dijital cihaz kullanımı öğrencilerin psikolojik durumunu etkiliyor

Araştırma sonuçları, dijital cihazların öğrencilerin fiziksel, duygusal, sosyal ve bilişsel gelişimleri üzerinde önemli etkileri olduğunu gösterdi. Öğrencilerin %64,6’sı cihazları ellerinden alındığında mutsuzluk, %48,5’i ise öfke hissi yaşadığını ifade etti. Bunun yanı sıra, %64,5’i uzun süre ekran başında kaldıktan sonra yorgunluk hissettiklerini belirtti.

Öğrencilerin %13,6’sı her zaman, %53,9’u ise bazen dijital cihaz kullanırken uyuyakaldığını dile getirirken, yalnızca %32,5’i ekran başında hiç uyumadığını söyledi. Bu durum, uyku düzeninin ve fiziksel gelişimin olumsuz etkilendiğini ortaya koyuyor.

Öğrenciler dijital ortamda sosyalleşmeyi tercih ediyor

Katılımcıların %40,5’i dijital ortamda arkadaşlarıyla her zaman vakit geçirdiğini, %45,9’u ise bazen bu şekilde sosyalleştiğini belirtti. Sadece %13,6’lık kesim, dijital ortamda hiç arkadaşlarıyla vakit geçirmediğini ifade etti.

Öğrenciler yemek yerken dijital cihazlardan kopamıyor

Verilere göre, öğrencilerin %64,2’si yemek yerken ya da başka bir işle meşgulken dijital cihazlarını kullandıklarını belirtti. Bu durum, dijital alışkanlıkların günlük yaşam pratikleri üzerindeki etkisini gözler önüne seriyor.

Teknoloji kullanımına yönelik bilinçlendirme öneriliyor

Araştırma sonuçları, öğrencilerin dijital cihazlarla olan etkileşimlerinin psikososyal gelişimlerini ve eğitim süreçlerini derinden etkilediğini ortaya koydu. Bu doğrultuda, bilinçli teknoloji kullanımını teşvik edecek stratejiler geliştirilmesi, aile eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve dijital farkındalık çalışmalarının artırılması için çok paydaşlı iş birliklerinin güçlendirilmesi öneriliyor.

Kaynak: İLKHA