İlk Bismil Köprüsü'nün inşa edilmeden önce, Dicle Nehri'ni aşmak için kayıkların kullanıldığı bilinmektedir. Tepe ve Tepe Barava köyleri, Türkmenhacı, Kazancı, ve Köseli köyleri, Bismil şehir merkezine kayıkla ulaşırlardı. Ancak bu yöntem, Dicle Nehri'nin bahar aylarında taşması nedeniyle tehlikeli olabilirdi ve kayık taşımacılığı ücret karşılığında gerçekleştirilirdi.

1970 yılında, Bismil Köprüsü'nün inşası için ihale düzenlendi. Ankara Kara Yolları Genel Müdürlüğü Köprüler Dairesi Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen ihale, 25 Şubat 1970 tarihinde yapıldı ve keşif bedeli 3.386.000 lira olarak belirlendi. Bu köprünün inşası 1973 yılına kadar tamamlandı.

Bismil'de bulunan Dicle Nehri üzerindeki köprülerin tarihçesi şu şekildedir:

  1. Birinci Köprü (Araç Köprüsü): 1970-1973 yıllarında inşa edildi.
  2. İkinci Köprü (Yaya Köprüsü): 2000 yılında yapıldı.
  3. Üçüncü Köprü (Araç Köprüsü): 2004 yılında hizmete girdi.

Ayrıca, 1975 yılında Bismil Tepe yolu inşa edildi. Bu yol, önceden Dicle Nehri kıyısında kayıklarla karşıdan karşıya geçiş sağlanan eski yolun yerini aldı.

Bismil Köprüsü, 450 metre uzunluğuyla Dicle Nehri'ni geçmek için kullanılan önemli bir ulaşım yolu olarak hizmet vermektedir. Dicle Nehri'ni geçmek için kullanılan bu köprüler, bölge ulaşımının tarihini yansıtan önemli yapılar haline gelmiştir.

Son olarak, Bismil-Diyarbakır yolunun gelişimi de göz önüne alındığında, ulaşımın bölgedeki evrimi ve tarihi köprülerin rolü daha da önemli hale gelmektedir.

Kaynak: Şükran Budak